Hoe kan ik schulden voorkomen?
Wilt u schulden voorkomen? Dan is het belangrijk dat u uw administratie goed bijhoudt. Dan weet u hoeveel geld er binnenkomt. En hoeveel geld u uitgeeft. Vindt u het lastig om dit zelf bij te houden? Vraag dan hulp aan mensen in uw omgeving. Kent u niemand die u kunt helpen? Dan kunt u bij de sociale dienst terecht.
Kijk ook bij:
Is de cursus ' Rondkomen met uw inkomen' iets voor mij?
Hebt u moeite om rond te komen met uw inkomen? Wij geven de cursus 'Rondkomen met uw inkomen'. In de cursus leert u hoe u:
• ervoor kunt zorgen dat u geen schulden krijgt.
• niet meer geld uitgeeft dan dat u binnenkrijgt.
• uw eigen administratie kunt opzetten en bijhouden.
• met uw post moet omgaan.
Ook geven we tips om geld te besparen en tips hoe u extra inkomsten kunt krijgen.
Verder:
• De cursus is gratis.
• Iedere cursus bestaat uit zes bijeenkomsten.
• U kunt kiezen voor een middag- of avondcursus.
• U volgt de cursus met meerdere mensen tegelijkertijd.
• U kunt de cursus alleen volgen als u de Nederlandse taal spreekt en verstaat.
En u de Nederlandse taal kunt lezen en schrijven.
• U woont in een van de Drechtsteden: Alblasserdam, Dordrecht,
Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Hoe meld ik me aan voor de cursus ' Rondkomen met uw inkomen'?
Aanmelden voor de cursus 'Rondkomen met inkomen' doet u met het aanvraagformulier. We sturen u daarna een uitnodiging per post.
Kan ik ondersteuning bij mijn administratie krijgen?
Is uw administratie niet op orde? Dan kunnen wij u helpen bij uw administratie. Dat doet het A-team van de sociale dienst.
Het A-team
De medewerkers van dit team gaan samen met u aan de slag om uw papieren uit te zoeken. Dit noemen we een 'ordengesprek'. We laten u zien hoe u zelf uw administratie kunt bijhouden. En we maken een map waarin u alles goed kunt opbergen. De hulp van het A-team is gratis.De consulent meldt u aan voor een ordengesprek als dit voor u nodig is. Als u begeleid wordt door bijvoorbeeld maatschappelijk werk, verslavingszorg of een andere hulpverlenende instantie, kan uw begeleider u ook aanmelden.
Kom ik in aanmerking voor budgetbeheer?
Hoe werkt budgetbeheer?
Budgetbeheer houdt in dat wij tijdelijk uw financiën beheren. Dit doen we om ervoor te zorgen dat uw aflossingen en betalingen doorgaan. We zorgen ervoor dat alle vaste lasten worden betaald van uw inkomen. Voor alle uitgaven reserveren we geld. U krijgt alleen week- of maandgeld op uw rekening gestort om uw boodschappen te doen.
Onze consulent budgetbeheer leert u stap voor stap hoe u zelf uw eigen budget weer kunt beheren. En hoe u straks uw eigen betalingen weer kunt doen. U krijgt ook een budgetcursus aangeboden.
Hoe meld ik me aan voor budgetbeheer?
U kunt doorverwezen worden door:
- Uw hulpverlener.
- Een consulent van de afdeling Budgetadvies en Schuldbemiddeling van de Sociale Dienst Drechtsteden. Neem hiervoor contact op met de sociale dienst.
U kunt zich dus niet zelf aanmelden voor budgetbeheer.
Wat kan ik zelf doen om schulden te voorkomen?
Als u ondersteuning wilt bij het invullen van het geldplan, dan kunt u langsgaan bij een sociaal team bij u in de buurt of contact opnemen met onze klantenservice.
Wat is vroegsignalering?
We zetten vroegsignalering in om mensen zo vroeg mogelijk te helpen met geldzorgen. Veel mensen met geldproblemen melden zich niet of pas heel laat. We proberen mensen te bereiken voordat de problemen groter worden.
Samen kunnen we proberen om ervoor zorgen dat:
• Uw rekeningen niet bij een deurwaarder komen
• Uw betalingsachterstanden niet oplopen
Hoe werkt vroegsignalering?
Als wij een melding krijgen dat u een betalingsachterstand heeft nemen we contact met u op. Bijvoorbeeld per telefoon, brief/e-mail of met een huisbezoek. Dit doen we om samen te bespreken of er hulp nodig is en welke hulp het beste past. U mag zelf kiezen of u gebruik wilt maken van de hulp . Deze hulp is gratis. Als u hulp wilt kijken we tijdens een persoonlijk gesprek samen naar wat er nodig is om tot een passende oplossing te komen.
Wie maakt een melding bij de Sociale Dienst Drechtsteden?
Wij ontvangen meldingen van de woningcorporaties, particuliere verhuurders , energiebedrijven, waterleveranciers en de zorgverzekeraars. Als u de rekening van één van deze vaste lasten niet betaalt dan sturen zij u een betaalherinnering of proberen om contact met u te krijgen. Als zij de betaling niet ontvangen, geven zij dit door aan de gemeente. Dat gebeurt wanneer u een betalingsachterstand van meer dan 30 dagen heeft.
Het doorgeven van een betalingsachterstand gebeurt volgens de regels van de privacy wetgeving (AVG).
Is het verplicht?
Vroegsignalering is een wettelijke taak van gemeente. Het staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Dat betekent dat de gemeente en de vaste lasten partners moeten meewerken.
Dit betekent niet dat u als inwoner verplicht bent om mee te werken. Wel raden we u aan om op tijd iets te doen. Zo kunt u zorgen dat de problemen niet erger worden. Hierbij helpen wij graag.
Wat als ik niet mee wil doen en/of mijn gegevens niet wil delen?
U kunt bij de woningcorporatie, de particuliere verhuurder, het energiebedrijf, de waterleverancier en/of de zorgverzekeraar aangeven dat ze uw gegevens niet mogen delen.
Als er hulp vanuit vroegsignalering wordt aangeboden kunt u zelf beslissen of u deze hulp wilt accepteren U kunt dit zeggen als wij contact met u opnemen.
Ik heb schulden maar heb geen brief vanuit vroegsignalering ontvangen.
Als u schulden hebt die lang geleden zijn ontstaan en al bij een deurwaarder liggen, dan valt u niet onder de doelgroep van vroegsignalering. Dit geldt ook als u al schuldhulpverlening krijgt.