Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info in de cookieverklaring

Bekijk ook onze privacyverklaring


Home Geldzorgen Ik ben inwoner Meer informatie en veelgestelde vragen Over de toeslagenaffaire

Hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire

Op deze pagina vindt u meer informatie en veelgestelde vragen over het toeslagenschandaal en de brede ondersteuning van de Sociale Dienst Drechtsteden aan gedupeerden in de Drechtsteden. Het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden helpt gedupeerden om een nieuwe start te maken door ondersteuning bij werk en opleiding, financiën, zorg en wonen.


Wilt u meer weten over de landelijke regeling Herstel Toeslagen? Kijk dan op de website van de Dienst Toeslagen

Op deze pagina vindt u meer informatie en veelgestelde vragen over het toeslagenschandaal en de brede ondersteuning van de Sociale Dienst Drechtsteden aan gedupeerden in de Drechtsteden. Het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden helpt gedupeerden om een nieuwe start te maken door ondersteuning bij werk en opleiding, financiën, zorg en wonen. 

Wilt u meer weten over de landelijke regeling Herstel Toeslagen? Kijk dan op de website van de Dienst Toeslagen

Contact met Hulpteam Toeslagen Drechtsteden

U kunt contact opnemen met het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden voor brede ondersteuning op het gebied van wonen, schulden, inkomen, zorg en opvoeding van kinderen. Het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden helpt gedupeerde ouders en hun kinderen uit de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. 


  • U kunt bellen naar onze klantenservice om u aan te melden voor het Hulpteam. Dit kan iedere werkdag tussen 08:30 en 12:00 en 13:00 en 15:00. Telefoonnummer: 078 770 8910. 
  • U kunt direct mailen naar toeslagenaffaire@drechtsteden.nl. Stuur bij uw mail een kopie mee van de brief van de belastingdienst waarin staat dat u gedupeerd bent.


Het Hulpteam kan geen vragen beantwoorden over besluiten van het landelijke Serviceteam Herstel Toeslagen. 

Nieuwe herstelwet toeslagen

Per 1 januari 2025 heeft de overheid de regels aangepast om de hersteloperatie beter te laten verlopen. Dit zijn de belangrijkste veranderingen:


  • Meer tijd voor de overheid om aanvragen te behandelen

De overheid heeft meer tijd nodig om alles goed te regelen. Daarom krijgt de overheid nu langer de tijd om aanvragen voor schadevergoeding te beoordelen. Eerst was dat 6 maanden, nu wordt dat 12 maanden. In sommige gevallen kan dit nog langer duren. Dit betekent dat u soms langer moet wachten. De termijn voor het afhandelen van een bezwaar blijft 6 maanden. 


  • Meer tijd om bezwaar te maken

Als u het niet eens bent met een beslissing, heeft u nu 16 weken de tijd om bezwaar te maken. Dat was eerst 6 weken.


  • Sneller eerste gesprek met de gemeente 

Termijnen voor hulp vanuit de gemeente zijn aangepast. Na aanmelding krijgt u nu binnen 8 werken een eerste gesprek met de gemeente. Daarna heeft de gemeente 8 weken de tijd om met u een eerste plan te maken. Dit plan moet binnen 2 jaar worden uitgewerkt tot een compleet hulpplan.


Als iets niet op tijd lukt, moet de gemeente u laten weten wanneer het wel gebeurt. In de Drechtsteden wordt de hulp aan gedupeerde ouders uitgevoerd door de Sociale Dienst Drechtsteden. 


Wilt u mee weten over de aanpassingen in de Herstelwet? Lees meer bij de VNG of de Rijksoverheid

Wat is Brede Ondersteuning?

Het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden helpt gedupeerde ouders en hun kinderen om een nieuwe start te maken. Deze nieuwe start is voor iedereen anders. Dat betekent dat de hulp per persoon verschilt. Samen kijken we welke ondersteuning bij uw situatie past. 


Eén aanspreekpunt

Iedere gedupeerde ouder die hulp vraagt krijgt een eigen regisseur toegewezen. De regisseur is uw aanspreekpunt, biedt een luisterend oor en kijkt mee naar uw situatie. De regisseur houdt overzicht over de hulp aan u en uw gezin. 


Plan van aanpak

Samen met de regisseur maakt u een plan van aanpak. Hierbij kijken we naar uw persoonlijke situatie. Wat heeft u per leefgebied nodig om een nieuwe start te maken? De leefgebieden zijn wonen, zorg en gezondheid, werk en inkomen, gezin en opvoeding en dagbesteding en participatie. 


In het plan van aanpak staan alle afspraken over de ondersteuning die u nodig heeft. U krijgt dit plan mee naar huis. Heeft u vragen over het plan? Dan kunt u deze met uw regisseur bespreken. 

Regelingen voor gedupeerde ouders

Als gedupeerde ouder kunt u op verschillende manieren hulp krijgen. Hieronder staan een aantal organisaties en regelingen die u kunnen helpen. Als u wilt, kan de regisseur van het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden met u meekijken. 


Instituut voor Publieke Waarden

Het Instituut voor Publieke Waarden helpt ernstig gedupeerden die in hun herstel zijn vastgelopen. Bijvoorbeeld als er bureaucratische uitzonderingen nodig zijn. Of als het door multiproblematiek moeilijk is om een oplossing te vinden. 


Instituut voor publieke waarden - hersteloperatie toeslagen 


Commissie Werkelijke Schade (CWS)

Als u vindt dat uw schade hoger is dan de standaard vergoeding, kunt u een claim indienen bij CWS. Zij berekenen uw werkelijke schade. Denk bijvoorbeeld aan emotionele schade, kosten omdat u niet kon werken of extra kosten door studievertraging. 


Commissie Werkelijke Schade 


Stichting (Gelijk)waardig Herstel

Via de stichting (Gelijk)waardig Herstel kunt u uw verhaal opschrijven samen met een Luisterend Schrijver. Een onafhankelijk schade-analist beoordeelt uw verhaal. Daarna kunt u een schadebedrag uitbetaald krijgen.


(Gelijk)waardig Herstel


Ondersteuningsteam Uithuisplaatsing Toeslagenaffaire 

Het Ondersteuningsteam Uithuisplaatsing Toeslagenaffaire ondersteunt ouders en kinderen die gedupeerd zijn door het toeslagenschandaal en te maken hebben met een uithuisplaatsing.


Ondersteuningsteam 


Het Ondersteuningsteam Buitenland

Als u niet in Nederland woont, dan kunnen u en uw gezin brede ondersteuning krijgen van het Ondersteuningsteam Buitenland. Link opent een externe pagina. Het is gratis. En niet afhankelijk van uw inkomen of eerder ontvangen financiële compensatie.


Ondersteuning Team Buitenland

Regelingen voor kinderen van gedupeerde ouders

Ben je kind van een gedupeerde ouder? Dan kun je via de kindregeling ondersteuning krijgen. Je mag ook contact opnemen met het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden. Wij kijken met je mee welke hulp bij jou past. 


Kindregeling

Als je recht hebt op de kindregeling, krijg je vanzelf een brief. Wanneer je de brief krijgt, hangt af van je leeftijd. Heb je nog geen brief gekregen, kijk in de planning wanneer je (waarschijnlijk) jouw brief krijgt. 


De kindregeling bestaat uit hulp op 3 onderdelen:

  • Een geldbedrag
  • Brede ondersteuning door de gemeente (SDD)
  • Aanvullende hulp


Brede ondersteuning 

Brede ondersteuning betekent dat we samen kijken wat jij nodig hebt om een nieuwe start te maken. Je krijgt een regisseur, die samen met jou kijkt wat je nodig hebt. Heb je hulp nodig bij school of werk? Wil je advies over geldvragen of schulden? Of zit je niet zo lekker in je vel en wil je daarover praten? Dat kan allemaal.

  • Ben je ouder dan 18 jaar, dan kun je je zelf aanmelden bij het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden. 
  • Ben je 16 of 17 jaar? Dan kun je je ook zelf aanmelden. Laat wel aan je ouders/verzorgers weten dat je je hebt aangemeld. 
  • Ben je jonger dan 16 jaar? Dan kunnen alleen jouw ouders of verzorgers je aanmelden. 

Ondersteuningsteam Uithuisplaatsing Toeslagenaffaire 

Het Ondersteuningsteam Uithuisplaatsing Toeslagenaffaire ondersteunt ouders en kinderen die gedupeerd zijn door het toeslagenschandaal en te maken hebben met een uithuisplaatsing.


Ondersteuningsteam 

De ex-toeslagpartnerregeling

De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) vergoedt de fouten uit het toeslagenschandaal ook voor ex-toeslagpartners. 


De meeste ex-toeslagpartners die recht hebben op de ex-toeslagpartnerregeling krijgen vanzelf een brief met daarin meer uitleg. Heeft u geen brief gekregen? Dan kunt u zich vanaf 1 januari 2024 aanmelden bij de Belastingdienst. Kijk hier of u recht heeft op de regeling:Is de ex-toeslagpartnerregeling voor mij? 


Pas als de Belastingdienst u erkent als ex-toeslagpartner, kan het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden u helpen. De Belastingdienst is verantwoordelijk om uw geleden schade te vergoeden. De gemeente kan dit proces niet versnellen of veranderen.

De nabestaandenregeling

De nabestaandenregeling is er om te zorgen dat de toeslagpartner of kinderen van de overledene verder kunnen met het herstelproces. De regeling is er ook voor nabestaanden van overleden kinderen. Meestal neemt de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) zelf contact op als deze regeling er voor u is.


Nabestaandenregeling | Herstel Toeslagen (UHT)

Hoe zit het met de privacy?

Als ouders of kinderen ons bellen, dan vragen we altijd naar naam, leeftijd en uw situatie. Ons team stelt met u vast wat de hulpvraag is en wat nodig is in de ondersteuning. We delen deze informatie verder met niemand. Alleen als de ouder of het (meerderjarig) kind daar toestemming voor geeft.


Soms is het nodig om uw gegevens met een beperkt aantal personen en organisaties te delen zodat u de juiste hulp kunt krijgen. Als dit zo is, dan vragen wij altijd eerst aan u of wij uw gegevens mogen delen. Dit gaat via een toestemmingsverklaring. Met een ondertekende toestemmingsverklaring kunnen we meer en bredere hulp bieden.


Klacht of bezwaar

Het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden doet haar uiterste best om u goed te ondersteunen. Bent u het toch niet eens met de aangeboden hulp of voorzieningen? Dan kunt u altijd bezwaar maken via de bezwaar route.


Heeft u een klacht over de dienstverlening van ons team, dan kunt u ook een klacht indienen. Deze klacht wordt afgehandeld via het klachtenkanaal van de Sociale Dienst Drechtsteden. Dat kan via de route voor het indienen van een klacht.