Spring naar inhoud

Huishoudelijke hulp is aan het stofzuigen

Home Wmo Ik wil huishoudelijke hulp kopen met dienstencheques Hoe vraag ik dienstencheques aan?

Hoe vraag ik de dienstencheques aan?

U kunt tot 1 juli 2018 de dienstencheques digitaal aanvragen via een speciaal webportaal. U kunt aangekochte dienstencheques tot eind 2018 verzilveren.


Na 31-12-2018 zijn de dienstencheques niet meer geldig. Koop er niet te veel, want de cheques kunnen niet teruggegeven worden. U kunt maximaal 3 cheques per week verzilveren. Dat betekent maximaal 3 uur per week extra huishoudelijke hulp.

Hoe vraag ik dienstencheques aan?

Hoe werkt het aanvragen?

De aanvraagprocedure bestaat uit een paar stappen:
  1. U gaat naar het portaal www.dienstenchequedrechtsteden.nl en klikt op de knop 'registreren' rechts onderaan het scherm.
  2. Uw aanvraag komt binnen bij Zorg-Lokaal. Zorg-lokaal bekijkt of u voldoet aan de voorwaarden. U ontvangt binnen één werkdag bericht of u gebruik kunt gaan maken van de dienstencheques. 
  3. In dat bericht zit een link, waarmee u uw registratie actief maakt.
  4. U maakt een gebruikersnaam en wachtwoord aan waarmee u kunt inloggen in het portaal Dienstencheques Drechtsteden. Hier kunt u de dienstencheques kopen en kiezen welke aanbieder de dienst mag leveren.


Welke gegevens heb ik nodig voor het aanvragen?

Het is handig om de volgende gegevens bij de hand te hebben als u de dienstencheque gaat aanvragen:
  • Burgerservicenummer (BSN) nummer.
  • Emailadres (eventueel van een contactpersoon of mantelzorger).
  • IBAN nummer van uw bankrekening (dit is nodig voor het betalen van de cheques met een automatische incasso).
  • Mantelzorgers moeten een mantelzorgverklaring invullen en uploaden.

Kan iemand anders voor mij dienstencheques kopen?

Als u geen gebruik kunt maken van een computer, kan iemand anders de cheques voor u aanvragen en de administratieve afhandeling doen.

Het gebruik van de dienstencheque is echter uitsluitend bedoeld voor mensen van 75 jaar of ouder, mensen met een Wmo-indicatie voor huishoudelijke ondersteuning of mantelzorgers. De aanbieder mag alleen bij die persoon thuis de dienst leveren.

Voor mantelzorgers geldt dat de dienstencheques alleen op het adres van de mantelzorger kan worden verzilverd en niet op het adres van degene(n) aan wie mantelzorg wordt verleend.

Komt u er niet uit en kan niemand een aanvraag voor u doen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Hoe betaal ik de dienstencheques?

De betaling van de dienstencheque verloopt via automatische incasso. Dat betekent dat u toestemming geeft om het geldbedrag van de door u aangekochte dienstencheque(s) van uw opgegeven bankrekening af te laten schrijven. Dat regelt u meteen bij het aanvragen. Voor de automatische incasso gelden de SEPA voorwaarden. 

Uit welke aanbieders kan ik kiezen?

Let op: niet alle gecontracteerde aanbieders voor huishoudelijke ondersteuning (HO) in de Drechtsteden, doen mee met Dienstencheques. De aanbieder neemt zelf contact met u op nadat u dienstencheques heeft aangeschaft.

Binnen hoeveel tijd neemt de aanbieder contact met mij op?

De zorgaanbieder neemt binnen twee werkdagen contact met u op voor het inplannen van de benodigde hulp.

Waarom krijg ik bij het aanvragen berichten van Zorg-Lokaal?

Zorg-Lokaal verzorgt de administratieve uitvoering van de Dienstencheque Drechtsteden. Heeft u vragen over het digitale aanvraagproces, dan kunt u contact opnemen met de Helpdesk van Zorg-Lokaal via telefoon 088 - 007 94 88 of e-mail dienstencheque@zorg-lokaal.nl