Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud
Home Nieuwsbrief samenwerkingspartners

Nieuwsbrief samenwerkingspartners september 2018

In deze nieuwsbrief: Informatie Open Coffee - Vooraankondiging algemene informatiebijeenkomst 2019 - Project Bronheffing - Social Impact Award 2018 - Budgetcursus - Wmo meldingsformulier - Verruiming openingstijden Klantenservice  - Vragenformulier - Verhoging Jongerennorm


Extra Open Coffee in oktober

Open CoffeeHet aantal aanmeldingen voor de eerste Open Coffee, die we op 24 september organiseren, heeft onze verwachtingen overtroffen. Doel van de Open Coffee is om op een informele manier met elkaar in gesprek te gaan op het Werkplein. Omdat we tijdens de Open Coffee op het Werkplein ook klanten ontvangen, hebben we ervoor gekozen om met een beperkt aantal deelnemers tegelijkertijd het gesprek aan te gaan. Zodat we u in de gelegenheid stellen om een goed gesprek kunnen hebben en we ook de dienstverlening naar onze klanten kunnen waarborgen.

Nieuwe data Open Coffee
We hebben deelnemers, die zich al eerste ingeschreven hebben, een bevestiging gestuurd voor de Open Coffee op maandag 24 september aanstaande. Op maandag 8 en 15 oktober organiseren we opnieuw een Open Coffee om iedereen die zich heeft aangemeld de gelegenheid te geven op een informele manier met ons in gesprek te gaan. Deelnemers die nog geen bevestiging hebben ontvangen, ontvangen een uitnodiging voor deze alternatieve data in oktober. We hopen op uw begrip.


Project bronheffing

Vrouw aan tafel bezig met administratieHoewel het in Nederland verplicht is om een zorgverzekering af te sluiten, komt het geregeld voor dat klanten hun premie niet (kunnen) betalen. Wanneer dit zes maanden of langer niet gebeurt, wordt de klant door de zorgverzekering aangemeld bij het CAK voor de zogenaamde wanbetalersregeling. Dit betekent dat de klant vanaf dat moment een bestuursrechtelijke premie moet betalen aan het CAK. Deze premie is vanwege een boete hoger dan de premie voor de zorgverzekering. Ook verliest de klant vaak zijn aanvullende verzekering en lost hij of zij in de tussentijd niets af op de schuld bij de zorgverzekeraar. Er is een kans dat een klant hierdoor zorgmijdend gedrag laat zien. Daarnaast blijkt dat het niet betalen van de zorgpremie vaak geen op zichzelf staand probleem is, maar deel uitmaakt van bredere schuldenproblematiek. Het tegenstrijdige is dat slechts een klein deel van de mensen die dit betreft zelf hulp zoekt bij het oplossen van deze problemen. Daarom benaderen wij nu  proactief klanten om onze hulp aan te bieden. Het doel van het project is het aantal klanten met achterstanden of een wanbetalersregeling te verminderen en hen daarbij ook gelijk te helpen met eventuele andere schulden.

Uitvoering project
Vanaf juni 2018 zijn we hiermee van start gegaan. We hebben van het CAK lijsten gekregen met mensen uit ons werkgebied die bij hen aangemeld zijn. Mensen die op deze lijst staan en een uitkering van ons hebben, worden door ons benaderd. We nodigen de klant uit voor een intakegesprek. In dit gesprek gaan we in op de wanbetalersregeling bij het CAK en proberen we inzicht te krijgen in de totale schuldensituatie van de klant. Ons doel is dan ook om zoveel mogelijk klanten in te laten stromen in onze Schuldhulpverlening.  De eerste resultaten zijn positief. Bijna 1/3 van de klanten die we benaderen, stromen door in een schuldhulptraject. Er zijn inmiddels 80 nieuwe schuldhulptrajecten opgestart. Mensen die op de lijst van het CAK staan, maar geen uitkering van ons ontvangen, worden doorgegeven aan de betreffende gemeenten. Zij bepalen vervolgens zelf de aanpak die ze willen toepassen op deze klanten. Een deel hiervan zal ook doorverwezen worden naar onze schuldhulpverlening.

Structurele werkwijze

Wanneer de resultaten van de projectmatige aanpak voldoende zijn, gaan we deze acties inbedden in onze structurele werkwijze. We gaan bovengenoemde doelgroepen dan periodiek benaderen om onze hulp in een zo vroeg mogelijk stadium aan te kunnen bieden.


Social Impact Award 2018

MagazijnmedewerkerHet realiseren van social impact op de maatschappij speelt een steeds belangrijkere rol bij ondernemingen in de Drechtsteden. Met de Social Impact Award by Baanbrekend Drechtsteden wordt de ondernemer met de grootste maatschappelijke relevantie in het zonnetje gezet. Baanbrekend Drechtsteden nomineert ondernemingen die laten zien dat een gezonde bedrijfsvoering prima samen kan gaan met het aan het werk helpen van mensen met een beperking. De Social Impact Award wordt op donderdag 8 november 2018 uitgereikt in Theatercafé Kunstmin, in Dordrecht.
Genodigden hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen.



Budgetcursus 'Anders omgaan met geld'

Vrouw rekent met rekenmachineRondkomen met geld is voor veel mensen niet eenvoudig. Hebben uw cliënten moeite met het bijhouden van hun financiële administratie? Hebben ze behoefte aan informatie over regelingen om hun aankomen aan te vullen? Kunnen ze hulp gebruiken om overzicht te krijgen, zodat de inkomsten en uitgaven beter in balans zijn? Misschien is de budgetcursus 'Anders omgaan met geld' iets voor hen. Deze cursus bieden wij sinds enkele jaren aan. Dat doet we in samenwerking met het Da Vinci College.

Goed om te weten:

  • Deze cursus is gratis en kan zowel in de avond als middag gevolgd worden.
  • Het gaat om 5 wekelijkse bijeenkomsten.
  • De cursus wordt meerdere keren per jaar aangeboden. De volgende startdatum is op maandag 5 november (avond) of dinsdag 6 november (middag).
  • De cursuslocatie is in Wielwijk. 


Als uw cliënt in de één van de zeven Drechtsteden woont, Nederlands kan lezen, schrijven en verstaan, dan is hij/zij van harte welkom. Aanmelden kan via de consulent schuldhulpverlening (als uw cliënt bij de sociale dienst een schuldhulptraject heeft), via telefoonnummer 078 770 8910. Voor meer informatie over hulp bij schulden, kijk op onze website.



Aangepast Wmo meldingsformulier

Consulent in gesprek met Wmo-klantWe zijn druk bezig geweest om het digitale meldingsformulier Wmo te vernieuwen. Hoewel de procedure voor aanmelding al laagdrempelig en klantvriendelijk was met het bestaande webformulier, hopen we nu een slag te hebben gemaakt naar een meer efficiënte uitvraag. Voor de klant betekent dit een specifiekere keuzemogelijkheid per aandachtsgebied waardoor de hulpvraag duidelijker is en de mogelijkheid om niet alleen een nieuwe melding, maar ook een wijziging of beëindiging digitaal door te geven. Het formulier is ook met klanten getest op begrijpelijkheid. Deze feedback is inmiddels verwerkt. Het formulier is operationeel.



Verruiming openingstijden Klantenservice

KlantenserviceOnze Klantenservice gaat de telefonische openingstijden in de ochtend verruimen. Vanaf dinsdag 2 oktober 2018 gaan de lijnen van 8.30 uur tot 12.00 uur open voor klanten. De middagtijd blijft hetzelfde: van 13.00 tot 15.00 uur.

De focus komt te liggen op persoonlijk contact met de klant, waarbij de kanalen telefonie en face-to-face contact een nóg belangrijkere rol gaan spelen. Dit sluit goed aan bij onze mensgerichte dienstverlening. MijnSDD en de website spelen hierbij ook een rol. We helpen klanten om digitaal hun weg te vinden. Dit sluit goed aan bij onze uiteindelijke missie om de klant te helpen naar zelfstandigheid. Vanaf 2 oktober is op onze  website per kanaal terug te vinden wat onze reactietijd is. Klanten kunnen met deze informatie zelf de keuze maken via welk kanaal zij contact met ons op willen opnemen. De telefonische openingstijd voor samenwerkingspartners blijft ongewijzigd. U kunt ons bereiken van 8.30 tot 16.30 uur via telefoonnummer 078 770 8800.


Vragen via het vragenformulier

Wilt u ons via e-mail een vraag stellen over uw cliënt? Maak dan gebruik van het vragenformulier via onze website.  Doordat u hier het klantnummer invult kunnen wij de gegevens van de klant er snel bij zoeken en zo de vraag snel beantwoorden. Ook wanneer u een algemene vraag heeft willen wij u vragen gebruik te maken van het daarvoor bestemde vragenformulier. Wij beantwoorden vragen via het vragenformulier binnen 24 uur. De snelste manier om antwoord te krijgen op uw vraag is door telefonisch contact op te nemen.



Aankondiging algemene informatiebijeenkomst samenwerkingspartners 2019

In januari of februari 2019 organiseren wij weer een algemene informatiebijeenkomst voor samenwerkingspartners om u te informeren over beleidswijzingen, ontwikkelingen binnen de Sociale Dienst Drechtsteden en krijgt u de gelegenheid om hier vragen over te stellen. Eind 2018 ontvangt u hiervoor een officiële uitnodiging.


Jongerennorm is verhoogd

De wet gaat ervan uit dat jongeren tot 21 jaar nog onder de onderhoudsplicht van de ouders vallen. Om die reden is de jongerennorm relatief laag. Soms, in incidentele gevallen, kunnen jongeren géén beroep doen op hun ouders. Dan kan bijzondere bijstand verstrekt worden als aanvulling op de jongerennorm. Omdat deze aanvulling voor alleenstaande uitwonende jongeren te laag bleek om in hun levensonderhoud te voorzien is deze met ingang van 1 juli verhoogd. In plaats van € 437,35 ontvangen zij nu € 683,36 per maand.


Blijf op de hoogte

Familie op padU ontvangt de nieuwsbrief samenwerkingspartners.  Uiteraard kunt u zich op ieder moment afmelden met de afmeldoptie linksonder deze nieuwsbrief. Wij vinden uw privacy belangrijk. In onze privacyverklaring  leest u hoe we uw persoonsgegevens beschermen en wat u van ons mag verwachten.

Bezoek regelmatig onze website en volg ons op Facebook, Twitter en LinkedIn om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. De vorige versies van deze nieuwsbrief vindt u terug op onze website.


Als gevolg van de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de maatregelen die landelijk gelden, passen wij onze dienstverlening aan: www.socialedienstdrechtsteden.nl/coronavirus