Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud
Home Nieuws Test met elektrische Wijkhopper

Test met elektrische Wijkhopper

Wethouder Karin Lambrechts met wijkhopperIs een elektrisch voertuig geschikt om inwoners met een beperking comfortabel en snel vervoer te bieden voor korte afstanden binnen de wijk? Om dit te weten te komen voeren wij een test uit met de Wijkhopper, die vandaag van start ging in Sterrenburg voor een periode van drie weken. In februari gaat de test verder in Sliedrecht. Wethouder Karin Lambrechts reed vandaag de eerste rit mee.

De Wijkhopper is een alternatief voor de Drechthopper voor korte ritten in de wijk. De ritten worden gereden met een elektrische wagen, in plaats van de reguliere taxibus. Dit is een goedkoper en milieuvriendelijk alternatief voor korte afstanden. Voor reizigers betekent het dat ze sneller van A naar B kunnen en dat ze kort van te voren (tot een half uur) een rit kunnen bestellen.

De regie van de test ligt bij Stroomlijn, de mobiliteitscentrale van de Sociale Dienst Drechtsteden die sinds 2017 het Drechthoppervervoer organiseert. Stroomlijn werkt hierbij samen met zorginstelling Waardenburgh, Stichting E-Wheels en de huidige vervoerders van de Drechthopper (Munckhof en combinatie DVG-Taxibedrijven Haars en Stam). Zij leveren onder andere chauffeurs om de wagens te besturen. Omdat voor deze voertuigen geen taxibewijs nodig is, kunnen ook vrijwilligers of chauffeurs in opleiding deze ritten verzorgen.

Uit de test moet blijken wat klanten van het gebruiksgemak en comfort van dit vervoersalternatief vinden en of er een voorkeur is voor een bepaald model voertuig. Ook aan de chauffeurs wordt gevraagd wat hun ervaring met de wagens is. Aan de hand van de testresultaten wordt besloten of en hoe het concept Wijkhopper verder wordt doorontwikkeld.

De verwachting is dat de vraag naar collectief vervoer de komende jaren gaat stijgen. Om te zorgen dat we goed vervoer kunnen blijven bieden aan mensen die dit nodig hebben, wordt gekeken naar nieuwe oplossingen. De test met de Wijkhopper is hier een voorbeeld van. Uit ritgegevens van de Drechthopper blijkt dat bijna de helft van de ritten korte ritten zijn binnen een straal van 5 tot 7 kilometer. Dit komt neer op 10 tot 14 duizend ritten per maand. Het idee is om deze ritten slimmer en goedkoper te kunnen organiseren, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.