Klanten tevreden over Wmo-ondersteuning

Bekendheid onafhankelijke cliëntondersteuning blijft achter
De bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuner blijkt net zoals vorig jaar beperkt te zijn. Een cliëntondersteuner kan klanten helpen om hun zorgvraag duidelijk te krijgen en biedt ondersteuning tijdens het keukentafelgesprek en de aanvraag die daarop volgt. Slechts een derde van de klanten kent het bestaan van deze gratis ondersteuning die wordt geboden vanuit de sociale wijkteams. De sociale dienst werkt samen met de regiogemeenten aan een verbetering van de informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning.Eigen bijdrage
Ook is onderzocht of de eigen bijdrage een grote rol speelt bij het wel of niet aanvragen van een maatwerkvoorziening. Van de klanten die geen eigen bijdrage betalen, geeft 16% aan dat dit een grote rol speelde bij het aanvragen van de voorziening. Op de vraag wat men zou doen bij een eventuele verhoging van de eigen bijdrage zegt 43% van de klanten de maatwerkvoorziening te behouden, 10% zou de voorziening opzeggen en 42% weet niet wat zij zou doen. Wanneer cliënten hun voorziening toch zullen opzeggen, is voor hen vaak nog niet duidelijk of en zo ja, hoe ze op een andere manier om ondersteuning zullen vragen (69%). Eén op de zes zegt geen alternatief voor de hulp te zoeken.Klanten geven aan dat zij graag beter geïnformeerd worden over een eventuele eigen bijdrage en de hoogte van de kosten. De sociale dienst ontwikkelt momenteel een rekentool waarmee mensen via de website van de SDD de hoogte van de eigen bijdrage kunnen berekenen.